Taastrup Bibliotek

Claus Lynge fortæller om operaen 'Pigen fra Vesten'

06.06.24
Kom til en spændende eftermiddag, når Claus Lynge fra Opera Hedeland lægger vejen forbi Taastrup og fortæller om årets forestilling : Puccinis Pigen fra Vesten.

Operamesteren Giacomo Puccini er måske allermest kendt for at have skrevet operaen ”La Boheme”, men det er ”Pigen fra Vesten”, eller ”La fanciulla West”, han selv betegner som sin bedste opera nogensinde.

Med Puccinis ”Pigen fra Vesten” rykker guldgravermiljøet fra det barske liv omkring saloonen i det vestlige USA ind i grusgravens storslåede amfiteater i Opera Hedeland.

”Pigen fra Vesten” blev både bestilt af og opført for første gang i 1910 på The Metropolitan Opera i New York, hvor publikum efter sigende var så begejstrede for opførslen, at Puccini blev kaldt frem af publikum intet mindre end 55 gange.

Operaen er moderne i sit stof og figurtegning, og den har et både krævende, stort og meget smukt korparti.

Operachef Claus Lynge vil denne eftermiddag fortælle både om Opera Hedeland og om årets forestilling.